top of page
HDE Grafik 2023-09 L1000700.jpeg

10. INNOVATION

480573620_18485586379014558_7537694337781380954_n.jpg
490021446_1243074193960005_3962761354639397233_n.jpg
476358273_1192603025673789_6034881366091536168_n.jpg
HDE Grafik 2023-09 L1000721.jpeg
490646178_1243074183960006_4311965492294868118_n.jpg

På 10. Innovation er innovation og design de centrale omdrejningspunkter – sammen med fag som dansk, engelsk, matematik og verdensborger/valgfag.
 

Kreativ innovation er for dig, der brænder for idéudvikling og ønsker at arbejde projektorienteret og praktisk. Du kastes ud i spændende og varierede opgaver inden for en bred vifte af designområder, hvor det handler om at skabe noget nyt og meningsfuldt.

Du lærer at bruge konkrete værktøjer til at udvikle, visualisere, præsentere og realisere dine idéer – fra tanke til færdigt produkt.
 

Undervisning:

Ud over innovation og design undervises der i dansk, engelsk, matematik, idræt samt verdensborger/valgfag. Linjefag finder sted hver tirsdag og hver anden mandag. Om onsdagen er der særligt fokus på innovation – det erstatter tysk og fysik.
 

Adgangskrav:

For optagelse forventes det, at du har gennemført Folkeskolens Afgangsprøve efter 9. klasse.

Hvis du vil vide mere, kan du læse videre nedenfor.

  • Beskrivelse
    På modelinjen lærer du om de processer, metoder, teknikker og udtryksformer, der knytter sig til design af beklædningsgenstande. I udformningen af beklædningsgenstande tages hensyn til funktion, æstetik og kommunikation. Egne ideer, behov, fantasi og/eller ydre inspiration skaber udgangspunkt for de eksperimenter, afprøvninger og overvejelser, som fører frem til det konkrete produkt. Der udvælges og tages bevidste valg i farver, former, materialer, teknikker og redskaber. Undervisningen vil omfatte selvstændigt arbejde, individuel vejledning og klasseundervisning. Eleven får stillet bundne opgaver som skal løses og udføres. En bundet opgave kunne f.eks. være at konstruere en personlig nederdelsgrundform efter egne mål, hvorefter der arbejdes med mønsterbrug til eget design af nederdel.
  • Indhold
    Designproces – fra ide til produkt Illustrator Arbejdstegninger og modetegninger Mode og trend Klædedragtshistorie Stil og farver Inspirationsplancher Materialelære Udvikling af personlig stil Tegning og udvikling af egne kollektioner Måltagning Konstruktion af personlige mønstre Træning i mønsterbrug Tilretning af personligt snit Brug af fagets redskaber(/teknikker) Konstruktion og opsyning af modeller Modeopvisning Eksamen og udstilling
  • Formål
    Formålet med undervisningen på Mode er at du får erfaringer med at arbejde og skabe dit eget indenfor beklædningsområdet. Du bliver i stand til at overskue samspillet mellem det man forestiller sig, processen, udførelsen og at der udvikles færdighed i at formgive, realisere og vurdere egne og andres produkter.
bottom of page